Actueel Column ‘Ik heb iets heel belangrijks te vertellen…’

Column ‘Ik heb iets heel belangrijks te vertellen…’

Zo trok onze eersteklasser alle nieuwsgierige oogjes van groep 8 naar zich toe tijdens de ‘Sneak Preview’. 

Onze eerste open avond voor leerlingen uit groep 8 stond in het teken van het theater. Popcorn, een rode loper en amusement in de vorm van workshops. De ‘meet and greet’ was het platform waar onze leerlingen aan de bezoekers op een informele manier konden vertellen hoe zij omgaan met hun schoolwerk. De leerlingen werken bijvoorbeeld met een logboek waar ze hun werk plannen en wekelijks stellen ze leerdoelen tijdens hun coachgesprek.

Hoe onze leerlingen de bezoekers hierover vertellen? Daarvoor moet ik eerst even terug naar diezelfde ochtend. Achter de feiten aan lopend moest ik nog even snel snel een paar leerlingen vragen die me die avond nog even wilden helpen bij de Sneak Preview. Ik had al twee coachleerlingen van me op het oog, maar die waren reeds gekaapt door mijn lieftallige collega die haar zaken beter voor elkaar had dan ik. Direct diende een drietal jongens zich aan met een luid en duidelijk ‘Wij kunnen u wel even helpen hoor mevrouw!’ Een cadeautje! Keurig op tijd stonden de heren klaar in hun Nassau shirt met logboek in de hand. Ze leken volkomen relaxt, maar docenterig als ik ben wilde ik ze natuurlijk nog wel even goed voorbereiden. De respons: ‘Ah dat komt wel goed mevrouw’.

Toen de toekomstige leerlingen plotseling met grote getale binnenliepen stapten de jongens zelfverzekerd met hun logboek onder de arm de trap af. Met diezelfde luide stem als ik die ochtend hoorde zei de ene: ‘Ik heb iets heel belangrijks te vertellen.. Dit is mijn logboek, een soort agenda waar ik elke week mijn huiswerk plan en leerdoelen stel. Iedere week heb ik een coachgesprek waarin ik met mijn coach bespreek hoe mijn schoolweek is gegaan. Kijk, hier zet ik mijn leerdoelen neer en hier mijn huiswerk.’ Alle nieuwsgierige oogjes van groep keken hem vol bewondering aan. Mijn grijns van trots trok van oor tot oor.