Actueel Column ‘Mevrouw hoe was het in IJsland?’

Column ‘Mevrouw hoe was het in IJsland?’

Dat riep een van de jongens door de klas toen ik op maandagochtend nog afgepeigerd van de dagen ervoor de klas binnenliep.

Met drie collega’s mocht ik mee met een inspiratiereis van Kunskapsskolan Nederland naar Zweden. Geen IJsland dus, maar twee scholen in de buurt van Stockholm hebben we bezocht. Een mooie kans om volledig gepersonaliseerd onderwijs te zien functioneren in de praktijk.

Zoekend naar ‘de echte verhalen’ ben ik samen met mijn collega’s vooral in gesprek gegaan met de leerlingen. Is het werken aan leerdoelen niet hartstikke moeilijk? Word je niet moe van het steeds moeten maken van verstandige beslissingen? Waarom zou je het voor jezelf niet zo makkelijk mogelijk willen maken? Hoe blijf je jezelf motiveren om te leren? Allemaal vragen die bij mij speelden, maar allemaal vragen die totaal niet aan de orde bleken te zijn.

Met open mond heb ik geluisterd hoe de kinderen vertelden over hun eigen leerproces. Alle kinderen, jong en oud, konden me haarfijn uitleggen waar ze mee bezig waren, welk leerdoel ze probeerden te behalen, hoe ze hun dag hadden ingepland en wat ze wanneer wilden afronden. Allen waren zich bewust van hun talenten en hun moeilijkheden. Samen met hun coach werkten ze keihard om het beste uit zichzelf te halen, iedere dag weer.

Later aangekomen in het hotel zat ik eens te vergelijken. Nog maar een paar maanden geleden liep ik rond op een school op Curaçao waar sommige docenten streng kijkend over hun leesbril en zittend  op een podium een klas in bedwang hielden. Soms drie kwartier lang was een klas in ijzige stilte aan het werk om ellenlange oefenopdrachten te maken, omdat dat moest van de juffrouw. De Curaçaose leerling was op geen enkel vlak eigenaar van hun eigen leerproces en kreeg nergens de kans om zelf een beslissing te maken. Motivatie kwam voort uit prestatiedrang en druk van ouders om hoge cijfers te halen. Nog nooit heb ik kinderen zo nerveus gezien bij het uitdelen van rapporten.

Wat een verschil tussen de Zweedse leerlingen en cultuur van Curaçao. En wat een heerlijkheid dat wij in Nederland en op het Dr. Nassau College zulke mooie stappen aan het maken zijn richting gepersonaliseerd leren. Want als je even nagaat.. Jouw motivatie zal toch ook stijgen als je van binnen voelt dat je van alles wíl en mág leren?