Actueel Dr. Nassau College Beilen neemt met insectenproeverij afscheid van achtstegroepers Plusklas

Dr. Nassau College Beilen neemt met insectenproeverij afscheid van achtstegroepers Plusklas

Het Dr. Nassau College in Beilen heeft als motto ‘Samenleren’, omdat alleen door een samenwerking van school, leerlingen en hun ouders het voor elke leerling mogelijk is het beste uit zichzelf te halen. De school betrekt echter ook graag de buitenschoolse wereld bij dat ‘samenleren’ om ook anderen die uitdaging tot ‘het beste’ te geven. Een voorbeeld hiervan is de organisatie van de zogenaamde Plusklas voor achtstegroepers in de gemeente Midden-Drenthe. In twee lessenreeksen van vijf weken wordt een fors beroep gedaan op het vermogen van deze leerlingen tot kritisch denken en het zien van verbanden en op hun creativiteit. Tot welke resultaten dit heeft geleid zal vandaag te zien én te ervaren zijn tijdens de slotbijeenkomst van de Plusklas waarin een insectenproeverij een in ieder geval opvallend onderdeel belooft te worden.

Met alweer een derde jaargang van de Plusklas wil het Dr. Nassau College achtstegroepers die nauwelijks kunnen wachten totdat ze naar de middelbare school gaan de intellectuele uitdaging bieden waaraan ze behoefte hebben. Dat daar voldoende vraag naar is, maakt het hoge aantal aanmeldingen wel duidelijk. Eén groep Plusklas was dan ook niet voldoende om de 34 aanmelders van dit schooljaar een plaats te geven. De groepen potentiële vwo-leerlingen volgden twee maal een reeks van vijf lessen van anderhalf uur. De eerste reeks die om filosofie draaide, werd afgesloten in december met een bijeenkomst waarin met ouders en familie van leerlingen gefilosofeerd werd over vragen als: Wat is tijd?, Wat is geluk? en Wie ben ik? Ook werden videogedichten getoond die leerlingen geschreven hadden rond een filosofische vraag. Een van de gedichten is nog steeds te zien via https://www.youtube.com/watch?v=tj2PnS3o_7E&feature=youtu.be

In de tweede reeks lessen voor de Plusklas stond de geschiedenis van eten centraal: van het eten in prehistorische tijden tot eten in de toekomst waarin insecten wellicht een belangrijk bestanddeel van de maaltijd zullen zijn. In de slotbijeenkomst van vandaag kunnen ouders en andere belangstellenden dankzij presentaties van leerlingen over wat ze in de lessen gedaan hebben en een insectenproeverij zelf hun mening vormen over de vraag of het eten van dieren als sprinkhanen en meelwormen inderdaad een oplossing kan zijn voor het wereldvoedselprobleem.