Actueel Leerlingen Dr. Nassau College Norg ontwikkelen spel om hand- en oogcoördinatie te verbeteren

Leerlingen Dr. Nassau College Norg ontwikkelen spel om hand- en oogcoördinatie te verbeteren

Dat een spel spelen hartstikke leuk is, behoeft geen nadere uitleg. Dat veel spellen ook een educatieve waarde hebben is misschien niet altijd bekend. Voor de leerlingen van klas 1C van het Dr. Nassau College in Norg hebben spellen geen geheimen meer. Zij verdiepten zich de afgelopen weken, in opdracht van Museum Kinderwereld uit Roden, in het belang van werpspellen op de ontwikkeling van de hand- en oogcoördinatie en ontwikkelden een nieuw werpspel.  

“De goede samenwerking tussen onze handen en ogen is hartstikke belangrijk. We vertrouwen er dagelijks onbewust ontelbare keren op”, vertelt vestigingsmanager Richard Gerding. “Het oefenen begint meteen nadat kinderen worden geboren en de ontwikkeling gaat de hele jeugd door. Denk maar aan hoe je zelf ooit leerde schrijven. Bij de meeste kinderen loopt die ontwikkeling soepel, anderen hebben iets meer oefening nodig. En over deze laatste categorie ging deze opdracht. Onze leerlingen werd gevraagd om een leuk, spannend en uitdagend werpspel te bedenken waarbij kinderen door het spelen ervan hun hand- oogcoördinatie kunnen verbeteren.”

De opdracht bestond uit een aantal fasen. Zo deden de Dr. Nassau Collegeleerlingen onderzoek, speelden ze werpspellen, maakten doelgroep analyses en kwamen vervolgens tot ideeën en een uiteindelijk spelontwerp. Het project wordt op 13 juni aanstaande afgerond in Museum Kinderwereld. De leerlingen presenteren daar hun spelidee en doen verslag van het proces. Mevrouw Lokin, directeur van Museum Kinderwereld, zal bij die gelegenheid de projecten voorzien van een beoordeling.

Dit project werd uitgevoerd in het kader van de zogenaamde talenturen. Gerding: “Tijdens de talenturen gaan onze leerlingen aan de slag met allerlei opdrachten. Door een verscheidenheid aan opdrachten uit te voeren, ontdekken zij wat ze leuk vinden en waar zij goed in zijn. En ondertussen oefenen ze vaardigheden als samenwerken, plannen en presenteren, allemaal vaardigheden die zij in de toekomst nog vaak nodig zullen hebben.”