Actueel Mavoleerlingen Dr. Nassau College in Gieten sluiten hun examen Frans een jaar eerder af

Mavoleerlingen Dr. Nassau College in Gieten sluiten hun examen Frans een jaar eerder af

Mavoleerlingen op het Dr. Nassau College hebben dit jaar voor het eerst al in het derde jaar examen gedaan voor het vak Frans, een jaar eerder dan gebruikelijk dus. Negen van tien leerlingen zijn geslaagd voor hun eindexamen Frans en kregen onlangs hun certificaat uitgereikt door interim burgemeester Jan Hoekema van de gemeente Aa en Hunze. 

De school bood de leerlingen dit jaar voor het eerst de mogelijkheid om het examen Frans al in het derde jaar af te leggen. De school ontwikkelt zich als school voor gepersonaliseerd onderwijs. Het uitgangspunt in de onderwijsvisie van de school in Gieten is dat iedere leerling uniek is. Dit betekent dat de school aansluit bij de stand van de ontwikkeling van individuele leerlingen. Omdat het Dr. Nassau College een erkende regelluwe school is, was het mogelijk om het vak Frans al een jaar eerder af te sluiten.

“Ik had er vertrouwen in om de leerlingen nu al examen te laten doen, omdat ik de Canadese AIM-methode gebruik”, vertelt docent Janny Spreen enthousiast. “Bij deze methode leren leerlingen hoog frequent gebruikt Frans aan met behulp van gebaren die ter ondersteuning van het begrip en het onthouden dienen. Leerlingen leren de taal zoals een moedertaal wordt aangeleerd:  eerst luisteren en (na)spreken. Na ongeveer drie maanden wordt pas begonnen met lezen en schrijven. Door deze benadering kunnen de leerlingen echt iets met de taal hetgeen het plezier in het leren van de taal verhoogt. Ook zijn de vaardigheden meer in balans met elkaar: het spreken en schrijven wordt net zo goed beheerst als het lezen en het luisteren.”

Janny maakte in 2008 kennis met de methode. Ze was ontevreden over wat de leerlingen vooral niet of nauwelijks konden en durfden in leerjaar 4: spreken en schrijven. De taal werd daardoor geen levende taal. Omdat er in Nederland geen scholingsmogelijkheid was volgde ze scholing in Canada. Inmiddels is ze één dag per week als trainer van de AIM-didactiek verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.